sunnuntai 15. elokuuta 2010

Kuluttajaverkkokauppa (Kirsi Mikkola 2)

Verkkokaupan osuus koko kuluttajakaupankäynnistä Suomessa on 4,5 miljardia euroa eli 15,5% vähittäiskaupan kokonaisarvosta (2007). Jopa yli puolet verkkokaupasta tehdään ulkomaisissa verkkokaupoissa. Siitä voisi kohdistua suuri osa myös suomalaisiin verkkokauppoihin. Suomessa Kaupan liitto, Asiakkuusmarkkinointiliitto ja TNS Gallup ovat käynnistäneet verkkokaupan kattavan seurannan. Vuoden 2010 ensimmäiset tulokset raportoidaan ensimmäisen ja toisen kvartaalin osalta ensi syyskuussa tiedotustilaisuudessa Kauppa 2011 –tapahtumassa Messukeskuksessa 30.9.2010.

On oletettavaa, että verkkokaupan osuus kasvaa vielä pitkään. Esimerkiksi elintarvikkeiden verkkomyynti on onnistunut monessa maassa, mutta Suomessa siinä ollaan vielä lastenkengissä. Seuraavaksi S-ryhmä kokeilee sitä Gastronautin kanssa. Ehkä sopivat lisäarvopalvelut vielä puuttuvat; kätevät drive-in-noutopisteet valtaväylien varteen verkko-ostosten noutamiseksi tai valmiit ateriakokonaisuuden raaka-aineet pikku maustepusseja myöten verkosta tilattavaksi. Kasvukäyrä siis jatkaa kasvamistaan, mutta miten saadaan raha jäämään Suomeen, siinäpä kysymys.

Kaupankäyntiprosessi muuttuu ainakin siten, että kuluttajien valta kasvaa. Kuluttaja voi vapaasti vertailla eri vaihtoehtoja ja niiden hintoja ja keskustella tuntemattomienkin kanssa aiheesta eri sosiaalisen median välineillä. Kuluttaja ei enää usko niin vahvasti yritysten markkinointiviestejä kuin aiemmin, vaan luottaa enemmän viidakkorumpuun. Nettishoppailu kasvaa, kun kuluttaja voi kokeilla tuotteita 14 päivän ajan ja palauttaa ne veloituksetta.

Häviäjiä tässä uudessa kilpailutilanteessa ovat ne perinteiset toimijat, jotka eivät ymmärrä kuluttajakäyttäytymisen muutosta ja muuta omia toimintamallejaan ajoissa. Häviäjänä on myös Suomen kansantalous, jos kotimaiset yritykset kuihtuvat ja rahat valuvat ulkomaille.

Verkkokauppaa rajoittaa voimakkaimmin kuluttajien luottamuksen puute verkkokauppiaita ja sähköisiä maksujärjestelmiä kohtaan. Myöskään hinnoista ei ole mahdollisuutta tinkiä eikä muutenkaan jutella myyjän kanssa. Mahdollisuus ”hypistellä” tuotetta puuttuu. Siinä voisi asiakasta auttaa runsaammalla videoiden käytöllä.

Yhdysvalloissa kuluttajaverkkokaupan osuus on alle kahdeksan prosenttia ja Japanissa vain muutama prosenttia. Japani on ollut edelläkävijä kuluttajien internet-liittymissä, mutta usein yhteys otetaan kännykällä, joka ei ole kaikkein soveltuvin nettiostamiseen. Yhdysvalloissa on yrittäjämäinen business-kulttuuri, jossa hyvin nopeasti luodaan liiketoimintaa uusista mahdollisuuksista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti