torstai 16. syyskuuta 2010

Löydätkö sinä verkosta elämyksiä?

Elämyksen tuottaminen verkossa on huomattavan haasteellinen tehtävä. Verkkopalvelu voi hyvin olla osa isompaa elämyskokonaisuutta, ennen tai jälkeen varsinaisen elämyskokemuksen tai sen aikana, sitä tukevana ja vahvistavana elementtinä. Itsenäisenä elämyksen tuottajana se on varsin vaikea väline.

Tietotekniikka tarjoaa lukemattoman määrän mahdollisuuksia erilaisille uusille audiovisuaalisille kokeiluille ja innovaatioille. Verkossa onkin yli sata miljoonaa saittia, joissa kaikissa voisi olla tarjolla potentiaalisia elämyksiä. Miten saada oma idea esille tässä valtaisassa mediamassassa? Ja miten saada aikaan kävijöissä elämys? Miljoonan taalan kysymyksiä.

Verkkosivuja suunniteltaessa ei pidä ottaa huomioon pelkästään tuoteominaisuuksia, kuten käytettävyyttä, visuaalisuutta, rakennetta ja niin edelleen, vaan huomioida elämyksen rakentamisen työkalut. Niinpä on asetuttava asiakkaan asemaan ja mietittävä verkkopalvelun käyttötilannetta sekä ovatko verkkosivun tarjoamat toiminnallisuudet asiakkaiden mielekkäiksi kokemia.

Elämyskolmio on erinomainen työkalu verkkosivujen elämyksellisyyden varmistamiseen. Ilmeneekö verkkopalvelussa yksilöllisyys? Perustuuko verkkopalvelu aitouteen? Välittääkö verkkosivu tarinaa? Pystyykö verkkosivu tavoittamaan mahdollisimman monta aistia? Luoko verkkosivu riittävän suuren kontrastin arkeen? Mahdollistaako verkkopalvelu vuorovaikutteisuuden? Onko kaikki asiakkaan kokemisen tasot huomioitu?

Myös elämyksen piiri on hyvä työväline verkkopalveluiden tavoitteiden asettamisessa ja niihin pääsyn mittaamisessa. Onko verkkopalvelun tarkoitus olla passiivinen vai aktivoiva? Onko tarkoitus antaa kävijälle selkeä kokonaiskuva vai upottaa hänet kokonaisvaltaiseen elämykseen?

Yksi parhaista mittareista on miettiä, olisiko asiakas valmis maksamaan verkkosivujen kokemisesta. Vaikka tarkoituksena ei olisi kerätä pääsymaksua tai muuta rahallista korvausta verkkopalvelun käytöstä, asettaa se joka tapauksessa tavoitteen, johon kannattaa pyrkiä.

1 kommentti:

  1. ...ja sitten tulee eteen jotain, johon aivan ihastuu, kuten http://www.flightradar24.com

    VastaaPoista