perjantai 1. lokakuuta 2010

eTourism -seminaari herätti ajatuksia

eTourism seminaari oli mielenkiintoinen ja hyvä kokemus. Puhujien kirjo oli runsas, sekä laadullisesti että tyylillisesti – niin kuin aina seminaareissa. Alun jähmeys tiivistyi fasilitaattorin puheenvuoroon, joka ei sulattanut yleisöä hymyilemään. Onneksi professori Hargreavesin into tarttui pikkuhiljaa suurimpaan osaa yleisöä ja muistiinpanovälineille tuli käyttöä. Hän kertoi innostavin esimerkein tutkimuksista, miten musiikki vaikuttaa kuluttajakäyttäytymiseen. Omat ajatukset tietenkin yhdistivät hänen ajatuksiaan sähköiseen liiketoimintaan, jossa tähän asti musiikista on puhuttu opiskelijoiden kanssa lähestulkoon ainoastaan niin, että verkkosivuilla pitää ehdottomasti olla selkeä painike, josta musiikin saa pois. Terry Kane Jumerahista kertoi vuolaasti kansainvälisestä matkailuteollisuudesta, mutta punaista lankaa en löytänyt, mielenkiintoisia irtoajatuksia kyllä. Runsas lounaspöytä viimeistään silasi seminaarin erinomaiset puitteet ja järjestelyt. Iltapäivän vietin MatkaAlkaaVerkosta-osuudessa. Jenni Glad kertoi hyvän ammattimaisen näkökulman mobiilimarkkinointiin. Hän ei vielä puhunut Appseista kuitenkaan, joissa mielestäni on tämän hetken markkinoinnillinen ja toiminnallinen hehku! Sirkku Laine näytti esimerkkejä lisätystä todellisuudesta, mutta jätti soveltamisen ja tulevaisuusvisiot kuulijan varaan. Finnairista kuulimme joitain näkökulmia. Paneelissa Jaakko Löppönen nosti puheenjohtajana sopivasti kimurantteja kysymyksiä esiin. Iltapäivä rikkoi vanhoja seminaariperinteitä jalkauttamalla ihmiset ryhmätöihin. Itse työstä tuskin kukaan sai juuri mitään, mutta oli hauska tutustua uusiin ihmisiin ihan toisenlaisissa kuvioissa. Tutustuminen jatkuikin sopivasti hupaisaa iltaohjelmaa seuratessa.

Mieleenjäävintä seminaarissa oli se, mikä usein on seminaarien paras antia: vanhojen tuttujen tapaaminen ja uusiin alan ihmisiin tutustuminen. Antoisaa oli myös lukea ja käyttää eWallia. Kirjoitin lukuisia kommentteja seinälle, vaikkakin aina eri nimimerkillä, usein provosoidakseni keskustelua ja ajatuksenvaihtoa. Hauskaa! Huomasin myös, että moni puhuja käytti videoita esityksensä osana. Joillain se oli jopa hieman liiallista, sillä videoiden katselu vie kuitenkin minuutteja puheajasta, josta kuitenkin on maksettu. Silti napakka video puoltaa hyvin paikkansa myös esityksissä ja tästä olisimme voineet puhua myös Jussi Koivusaaren kanssa; miten käyttää hyvin tehtyä, riittävän lyhyttä videota monissa medioissa ja tilanteissa.

1 kommentti:

  1. Mietinkin tuota esitystäni tehdessäni, että onko siinä liikaa videoita. Koin ne kuitenkin tärkeiksi, koska niistä selvisi käytännössä, mitä augmented realityn avulla on mahdollista tehdä. Sain esityksen jälkeen paljon kiitosta siitä, että asia avautui vihdoinkin kuulijoille käytännönläheisesti ja selkokielellä. Nyt jälkikäteen siis ajattelen, että nuo videot olivat aivan paikallaan. Asian avautuminen olikin tärkein tavoitteeni ja jatkossa kuulijat voivat toivottavasti keskustella asiasta siten, että he ymmärtävät mistä puhuvat. Kiitokset palautteesta! :)

    Sirkku

    VastaaPoista